FAQ / Ofte stilte spørsmål
Spørsmålene vi får går ofte igjen. Derfor har vi her samlet noen av de vi får oftest. Finner du ikke det du lurer på, da kan du selvsagt ta kontakt med oss.
1. Hvem er vi?
Matvarehuset AS ble etablert i 2005 og har lang erfaring med utvikling og leveranse av måltidløsninger for eldre mennesker og andre målgrupper med spesielle behov. Det startet med leveranse av middag og desserter til institusjoner og hjemmeboende i Bergen kommune allerede i 2007. Selskapet eies av Fjordland AS. Hovedkontoret ligger i Bergen.
2. Når er vi åpen?
Vi holder åpent hverdager mellom kl. 08.00 – 16.00.
Åpningstid for tlf. er hverdager fra kl. 10.00 – 14.00.
Henvendelser utenfor dette, ta kontakt med oss på Firmapost. Evt. ta kontakt via vårt kontaktskjema.
Ring oss på: +47 400 06 499
3. Ønsker du å bli kunde?
Ønsker du å bli kunde hos oss enten du er en privat person eller en institusjon? Ta kontakt med oss på firmapost@matvarehuset.no evt. bruk vårt kontaktskjema.
4. Kan jeg fryse middagene?
Matvarehuset produserer og leverer ferske ferdigretter som skal oppbevares kjølig. Vi garanterer for kvaliteten så lenge den er innenfor holdbarhetsdatoen og er oppbevart i kjøl. Produktet kan fryses, men vi kan da ikke lenger garantere for kvaliteten. Hvis du ønsker å fryse ned middagene, anbefales det å gjøre det tidligst mulig i holdbarhetsperioden. Poteter er særlig sårbare og anbefales ikke å fryses.
Frysing av grøt: Grøten kan fryses, men kvaliteten kan forringes noe. Konsistensen kan skille seg eller sprekke. Det er derfor viktig at man rører godt under oppvarming etter grøten har vært fryst. Det anbefales at man tiner grøten over natten i kjøleskap før oppvarming.
5. Oppvarming av maten?
Skal du holde maten varm en stund før servering, må den være rykende varm – ca. 60º. Dersom maten blir lunken, kan bakterier vokse opp og gjøre oss syke. Er det lenge til maten skal spises, er det bedre å kjøle ned maten raskt og varme den opp igjen. Sett for eksempel gryten i kaldt vann og rør rundt. Dersom du deler maten opp i mindre porsjoner, går nedkjølinga fortere.
6. Kvalitet og holdbarhet?
Alle våre produkter er merket med siste forbruksdato eller best før dato. Produkter merket med best før kan også spise inntil en uke etter at dato har gått ut. Men husk alltid å bruke sansen før du spiser maten (lukt og smak).
7. Allergener?
Lurer du på om produktet inneholder allergener kan du se på ingredienslisten på pakken. Allergener er merket med fet skrift. Du kan også søke på produkt eller varenummer på vårt produktdatablad her og du vil få opp ingredienslisten med evt allergener.
8. Er maten sunn?
Forskning viser at maten er like næringsrik som om man hadde laget tilsvarende retter hjemme. Middagsmaten kan derfor fint inngå i et sunt og variert kosthold i tråd med anbefalingene fra norske helsemyndigheter.
9. Er det Norske råvarer?
Vi etterstreber alltid å ha norske råvarer så lenge kvalitet, sesong og tilgjengelighet gjør det mulig. Det er ikke alle råvarer som produseres i Norge, og det er derfor naturlig å hente noen råvarer fra utlandet.
10. Hva gjøres med plastemballasjen?
«Plastemballasjen skylles i kaldt vann og sorteres som plast. Plast med matrester sorteres som restavfall».
11. Hvor leverer vi?
Vi leverer mat i hovedsak i Bergen kommune samt noen andre omegnskommuner.
Hvis vi ikke leverer mat innenfor ditt område, kan du likevel alltid ta kontakt med oss for å forhøre deg hva som skal til. Det er også mulighet for å hente maten selv hos oss.
Fant du ikke det du lurte på?
Bruk gjerne vårt kontaktskjema. Ellers svarer vi også på epost og tlf. innenfor våre åpningstider.